Інтерв’ю першої леді України Олени Зеленської американському виданню Vogue можна вважати елементом м’якої сили. Наскільки ефективними є такі дипломатичні кроки представників України, розповів видавець журналів Business Ukraine та Lviv Today Пітер Дікінсон в ефірі марафону FREEДОМ на телеканалі UA. Він називає це “Vogue-дипломатією”, яка ефективно спрацювала в інформаційній війні з РФ.
— Що конкретно Ви вкладали у термін Vogue-дипломасі? Який ефект справляє така дипломатія?
— На сьогоднішній день інформаційна боротьба — це дуже важливий фронт на спільній війні. І багато років Росія лідирувала на цьому фронті. Вона мала дуже багато переваг саме у своїх ресурсах. І, зокрема, росіяни мали дуже великий вплив у західному світі. Останні півроку ми бачили іншу картину. Україна почала діяти більш ефективно та успішно на цьому полі.
На жаль, після півроку війни багато людей у західному світі вже забули про війну в Україні, що вона досі йде, і дедалі жорсткіше йде. І треба до них звернутись по-іншому. Тому що є певні межі, обмежена кількість страшних картин, які може сприйняти людина. Вже через 10-20 новин про масові вбивства людина просто починає більш-менш, байдуже до цього ставитися. Тому треба інакше підходити до цього питання.
І Vogue-дипломасі, яким скористалася Олена Зеленська, це чудовий підхід, на мою думку. Дуже яскравий, дуже справжній, і це привернуло дуже багато уваги до України та війни.
— Тобто попри всі зусилля Росії Україна перемагає в інформаційній війні?
— Так, безумовно. Можна зараз говорити саме з приводу української перемоги на цьому інформаційному фронті. Це актуально, і це було помітно за останні півроку. Олена Зеленська в перший місяць після вторгнення Росії не була публічною, зрозуміло, мала інші питання. Але в публічному просторі вона з’явилася в травні, якщо я не помиляюся. І вона реально привертала увагу та відігравала важливу роль. Тому я вважаю її “таємною зброєю”.
Сам президент Зеленський, звичайно, це головна зброя, яка вже не секретна в інформаційній війні. Я припускаю, що вихід Зеленського на перший та другий день війни, коли він вийшов на Банкову та зробив селфі-відео про те, що він в Україні, його команда теж у Києві, це був просто історичний момент, це була одна із найефективніших комунікацій, які я взагалі бачив у житті. І я впевнений, що багато людей читатимуть про це як про ефективний спосіб ведення інноваційної війни.
Але тут теж дуже важливо відзначити, що до того, як повномасштабна війна почалася, через те, що США вже повідомили всю інформацію з приводу вторгнення Росії, в Україну приїхало дуже багато західних кореспондентів, які мешкали у Києві в січені-лютому і робили свої репортажі із Києва. І це створило дуже ефективну основу для майбутньої перемоги України в інформаційній війні. Такої ситуації не було 2014 року, коли інформаційне поле було порожнім, Росія грала на цьому. І багато інформації йшло через московське бюро, тобто кореспондентів, які сидять в Росії. Так, вони іноземці, але мають погляд на Україну через Росію. Тож тоді була зовсім інша картина. У цій війні інша картина через те, що багато кореспондентів приїхали з усього світу, не з Москви, і почали робити репортажі про Україну. Ці матеріали вийшли щиріші, базовані на інформації, яку журналісти тут знайшли.
— Чи впливають виступи Зеленської, як, наприклад, у Конгресі США, на політиків?
— Це справді був дуже рідкісний випадок. Я не бачив такого, щоб перша леді виступала у США чи будь-якій іншій країні. Це була дуже серйозна подія, і це, звичайно, резонансно щодо того, що вона не політик. Це людина, зрозуміло, не зовсім проста, але це не державний діяч, не професійний політик. Це людина, яка потрапила у війну, вона насамперед мама двох дітей. І коли вона розповідала про свій особистий досвід війни, коли вона попросила зброю, звичайно, це зворушливий момент. То справді був дуже щирий момент. Вона дуже добре виступила. Американська аудиторія була під враженням. Про конкретні результати дуже важко сказати, але я припускаю, що це сильно консолідувало підтримку, яка вже є з боку США для України.
— Наскільки таке щире пояснення, що таке війна та те, як ми її переживаємо, допомагає європейським політикам підтримувати Україну?
— Ми маємо зрозуміти, що на сьогоднішній день інформаційний простір дуже переповнений. Там є дуже багато різної інформації, є багато міжнародних подій, які відбуваються постійно – одна за одною. У кожній країні — своя внутрішня проблема. Зрозуміло, що ті, хто живе в Україні, хто любить Україну, зацікавлений в Україні чи за боргом служби займається безпекою, звісно, для них Україна – це тема номер один – вони в курсі, вони за всіма подіями стежать. Але це меншість. Більшість людей займаються своїм життям та не особливо звертають увагу на українське питання. У мене є дуже багато знайомих, які періодично мене запитують: “ну що там, як там, ще триває війна?”. Ці люди не дурні і досить поінформовані, але дивляться з боку.
Для мене найяскравіший приклад останнім часом – це справді інтерв’ю Олени Зеленської журналу Vogue. Зрозуміло, що фотографії розійшлися по всьому інтернету, і вони дуже вражають власними силами, але текст також дуже зворушливий і цікавий. Вийшло досить резонансно, адже Vogue зазвичай читає не та аудиторія, яка цікавиться війною. Але на цей раз вони читали.
— Якою є перемога м’якої сили, яку представляє, в тому числі, Олена Зеленська?
— Мені здається, що ми побачимо фінальний успіх української культурної дипломатії цієї зими. Росія відключить газ у Європі — це майже неминуче і це зрозуміло всім. Вони зроблять усі ставки на те, що Європа відмовлятиметься від України заради того, щоб не замерзнути, щоб вони мали дешевий газ. Протягом 3-4 місяців ми побачимо, наскільки ефективними були українські меседжі для Європи.
Читайте також: Політолог: Олена Зеленська — незвичайна перша леді, від чого Україна лише виграє