З початку повномасштабного вторгнення в Україну Росія стала “найбільш підсанкційною” державою у світі. На сьогоднішній день лідерами щодо прийнятих обмежень проти країни-агресорки є США, Велика Британія, Канада, Японія та країни Європейського Союзу. За даними аналітиків YouControl, станом на кінець червня загальна кількість підсанкційних росіян сягнула майже 1,5 тис., а компаній — понад 650. При цьому Росія продовжує шукати шляхи обходу міжнародних санкцій, повідомляє UA.
Попри санкції, російські танкери доставляють до європейських портів нафту. Про це йдеться у розслідуванні Центру з дослідження корупції та організованої злочинності (OCCRP). За його даними, одна з російських компаній — “Совкомфлот” — приховала право власності на судна, якими здійснюються перевезення. Компанія перебуває у списку санкцій США та ЄС. Але використовує дочірні фірми, що базуються на Кіпрі та в Арабських Еміратах. А судна ходять під прапорами Ліберії.
“OCCRP виявив понад 18 танкерів “Совкомфлоту”, перелічених у списку судів фінансової звітності “Совкомфлоту” за 2020 рік, які минулого місяця перетинали Світовий океан. Кожне з них перевозить у середньому палива на суму понад 240 млн дол. За їх переміщеннями можна стежити в режимі реального часу на веб-сайті відстеження морського руху”, — йдеться в публікації Центру дослідження корупції та організованої злочинності.
У розслідуванні також зазначається, що після набуття чинності санкцій деякі з суден компанії відключили транспондери розташування. Тепер їх не можна відстежити.
“Серед танкерів “Совкомфлоту”, які не відключили свої системи стеження, було зафіксовано, що на початку травня один із них прямував до США, після чого його перенаправили до Південної Африки і швидко перейменували”, — повідомили в Центрі дослідження корупції та організованої злочинності.
Також вдалося відстежити, що ще 5 танкерів “Совкомфлоту”, які не відключали трекери, вже побували у портах Італії, Данії та Нідерландів. Хто саме є покупцем нафти, розслідувачам дізнатися не вдалося.
“Майже неможливо відстежити приналежність суден Росії, тим більше, що “Совкомфлот” змінює їх назви і, мабуть, відключає GPS-стеження в деяких країнах. Ліберія є морською податковою гаванню і використовується як зручний прапор для суден. Це так само просто, як встановити поштову скриньку”, — коментує спеціаліст з міжнародної політики та фінансів з Оксфордського університету Рікардо Соарес.
У “Совкомфлоті” розслідування не коментують. За словами податкового експерта, використання компанією різних баз та прапорів відображає ширші зусилля Росії щодо пом’якшення чи ухилення від наслідків західних санкцій.
“Використання Росією секретних юрисдикцій, з якими вона не має реальних економічних зв’язків, — це гра в хованки. ОАЕ, Кіпр і Ліберія — “Совкомфлот” обійшов санкції”, — констатує економіст і засновник Tax Justice Network Джон Крістенсен.
Ще на початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну Австралія, Канада та США заборонили імпорт російської нафти. Великобританія планує зробити це до кінця цього року. Після прийняття ЄС шостого пакету санкцій було запроваджено заборону на закупівлю, імпорт та перевезення морськими шляхами нафти з країни-агресора. Процес нешвидкий. Відмовитись повністю від сирої нафти країни Євросоюзу планують до 5 грудня 2022 року, а від нафтопродуктів — до 5 лютого 2023-го.
Як повідомилося, Україна, Туреччина та Росія за підтримки Генсекретаря ООН Антоніу Гуттереша домовилися про сприяння безпечному судноплавству для експорту зерна, супутніх продуктів харчування та добрив (зокрема, аміаку) з морських портів “Одеса”, “Чорноморськ” та “Південний” протягом 120 днів із можливістю продовження цього терміну.
Президент України Володимир Зеленський заявив, що військові запевнили його у стовідсотковому контролі підходів до українських портів у процесі виконання домовленості щодо розблокування українського експорту.
Читайте також: