В окупованому Криму триває знищення культурної спадщини. Громадська організація “Кримський інститут стратегічних досліджень” розробила спеціальну карту об’єктів, які потрапили під загрозу в зв’язку з будівництвом траси “Таврида” (Севастополь – Керч). Згідно з оцінками експертів, вже знищено 90 пам’яток археології. За даними фактами прокуратура АРК відкрила 30 кримінальних справ.
Чи можливо захистити культурну спадщину в окупованому Криму в нинішніх умовах, і як це зробити? Про це в інтерв’ю UATV розповіла екскерівник Бахчисарайського історико-культурного заповідника, координатор проєктів ГО “Кримський інститут стратегічних досліджень” Ельміра Аблялімова.
“Ми розробили ряд методик, які дозволяють як органам виконавчої влади, у яких є повноваження в сфері культурної спадщини, так і правоохоронним і слідчим органам проводити моніторинг стану культурних об’єктів на окупованій території Криму, – розповіла гостя студії. – Механізми, на погляд експертів нашого проєкту, існують в міжнародному гуманітарному праві. Маються на увазі як договірні, прописані в міжнародних конвенціях, так і інституційні”.
Ельміра Аблялімова наголосила, що найголовніший майданчик в питаннях культурної спадщини – це мандат ЮНЕСКО.
“У конвенції із захисту культурної спадщини в умовах збройного конфлікту є прописаний механізм (так звана Гаазька конвенція), який дає можливість “впровадити” спецпредставника з цих питань на окупованій території. Для цього необхідна, безумовно, позиція України в даному питанні, а далі – активна робота дипломатів”.
Експерт також назвала найпоширеніші порушення гуманітарного права в окупованому Криму.
“Виходячи з того обсягу інформації, який ми проаналізували в рамках проєкту, зафіксували 5 основних порушень гуманітарного права: привласнення об’єктів, незаконні археологічні дослідження, вивезення музейних предметів з території Криму в РФ, видозміна або перебудова наших об’єктів культурної спадщини, – розповіла Аблялімова. – Один із яскравих прикладів – Ханський палац, один з об’єктів якого, на мій погляд, вже втратив свою автентичність”.
Ще один вид порушень, за словами Ельміри Аблялімової, – це повне руйнування.
“На щастя, в Криму ми таких не спостерігаємо, хоча у нас є дещо інші порушення, пов’язані з будівництвом траси Керч – Севастополь”, – резюмувала Ельміра Аблялімова.
При цьому вона уточнила, що українським експертам вдалося ідентифікувати лише 15 об’єктів із 90, які потрапили під будівництво траси “Таврида”, оскільки інші не були внесені до Державного реєстру нерухомих пам’яток України.
Телеверсію інтерв’ю з Ельмірою Аблялімовою дивіться на UATV в програмі “Лицом к лицу” 14 грудня о 15:00.