Два російські танкери з нафтопродуктами зазнали аварії в Керченській протоці 15 грудня через недбалість РФ щодо морської безпеки. Про це в ефірі телеканалу FREEДОМ розповів капітан 1-го рангу запасу, ексзаступник начальника штабу ВМС ЗСУ Андрій Риженко.
“Там насамперед таке голотяпство з боку Російської Федерації. Знову ж таки кораблі дуже старі. Бачите, вони намагаються, як би зберегти обличчя за дуже поганих для них обставин. Річ у тім, що до початку широкомасштабної агресії проти України на перевезення цих російських нафтопродуктів дуже багато залучалося суден західних компаній і, в принципі, вони на цьому теж непогано заробляли. Після того, як Росія, по-перше, окупувала Крим, потім ще й почала повномасштабне вторгнення, фактично західні судна пішли. Сформувався такий тіньовий флот, коли судно формально не належить Росії, немає там ні капітана, ні екіпажу, а єдине, що там є російського, — це нафта, яку перевозять із Росії в якийсь порт”, — розповів Риженко.
За його словами, танкери “Волгонефти” Росія використовує для внутрішніх перевезень, зокрема й мазуту.
“Я думаю, що вони ось цей мазут перевозили в Крим. Ось якраз Таманською затокою, тобто між Азовським та Чорним морем… Природно, у гонитві за наживою всі подумали навмання, що проскочить судно. Хоча погодні параметри в такому випадку, під час цього шторму десь на 35% перевищували і за силою вітру, і за висотою хвилі максимально допустимі для цих суден”, — сказав експерт.
Риженко констатував, що наслідки цієї екологічної катастрофи в Чорному морі можуть бути дуже серйозними.
“Район цей дуже мілкий, а мазут — складна субстанція для збору, він важкий, він опускається на дно відразу, він огортає на дні такою оболонкою все живе — водорості, планктони, рибу, а потім це все вже згниле, померле викидається на берег. Наслідки можуть бути дуже серйозні. І в тому числі і для України, тому що там значна частина територій, які весь світ визнає нашими. І ці наслідки будуть на досить тривалий період”, — сказав він.
Експерт припускає, що танкери не були застраховані, тому відповідальність за катастрофу ніхто нести не буде. Риженко вважає позитивним, що група з 12 держав, що входять до формату Нордично-Балтійської вісімки “плюс”, домовилася посилити моніторинг за суднами тіньового флоту Росії.
“Вони вирішили посилити контроль, і це може призвести до того, що потік нафти, зокрема з портів балтійських російських — це Усть-Луга та Приморськ, і в Північному морі може значно зменшитися. Особливо це стосується, звичайно, Балтійського моря. До речі, через Балтійське море перевозиться російської нафти у 2 рази більше, ніж через Чорне. Тому ось такі наслідки для них. І тут не треба ніяких військових дій, просто судно не буде пропускатися й все”, — сказав експерт.
Читайте також: Росія може застосувати свій тіньовий флот для військових цілей, — Politico
Нагадаємо, 15 грудня російські пропагандисти повідомили, що танкер “Волгонефть 212” країни-агресора зазнає лиха за 8 км від берега біля Керченської протоки. Трохи згодом стало відомо, що почав тонути інший танкер — “Волгонефть 239”. Судно сіло на мілину за 80 метрів від порту “Тамань”. Обидва судна розкололися на дві частини внаслідок ударів хвиль. Протягом останніх 6 місяців “Волгонефть 212” і “Волгонефть 239” доставляли в порт “Кавказ” мазут і експортне нафтове паливо з НПЗ “Роснефти”.