Західні партнери закликають Індію виступити гарантом миру і сприяти завершенню війни Російської Федерації проти України закликають. Вони апелюють до зв’язків Нью-Делі та Москви — економічних і дипломатичних.
Тим часом прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді намагається збалансувати відносини між Росією та США. Індії вигідно співпрацювати з обома країнами. Вона купує дешеву нафту в Москви, одночасно співпрацює з американськими технологічними компаніями.
В Індії також є свій погляд на війну, яку РФ веде проти України, — її треба припинити, попри фінансовий бонус у вигляді дешевої російської нафти. Київ же домагається від Нью-Делі більш виразної та чіткої позиції щодо агресивних дій Росії.
Україна готується до другого Саміту миру
Київ готовий вислухати думки і пропозиції лідерів країн-учасниць саміту, однак підсумкове рішення має ґрунтуватися на українській формулі миру, упевнений президент України Володимир Зеленський.
Він закликає до участі в другому Саміті миру лідерів Китаю, Бразилії, Індії, країн-членів Європейського Союзу та держави Африканського континенту. А прийняти другий Саміт миру може Індія.
“Ми говорили з прем’єр-міністром Моді. У нас є майданчик, Саміт миру. Я вважаю, що ми могли б провести другий Саміт миру в будь-якій поважній столиці. Безумовно, це може бути в Індії, і прем’єр-міністр може це зробити, може організувати відповідний саміт. Але для цього потрібно нам підготуватися. Ті чи інші пропозиції тих чи інших країн — ми готові їх почути: і пропозиції Індії, і Європейського Союзу, і Африканського континенту. Якщо у Бразилії та Китаю є пропозиції, будь ласка. Але тільки на основі нашого формату, тому що війна — у нас”, — заявив Зеленський в інтерв’ю The Times of India.
Київ готовий вислухати пропозиції партнерів, однак мир має бути встановлений на умовах України, як безпосередньої жертви російської військової агресії, наполягає український лідер. За його словами, Київ не розглядає сценарій заморожування бойових дій, адже, як показали події 2014 року, Україна не може покладатися на домовленості з Росією без чітких гарантій партнерів. У цьому контексті саме прем’єр-міністр Індії Нарендра Моді, на думку президента України, може вплинути на результат війни.
“Моді є прем’єр-міністром дуже великої держави, і з погляду кількості населення, і з погляду впливу, і з погляду економіки тощо. Я не хочу перераховувати, ви це й самі прекрасно знаєте. Така країна не може просто говорити, що вона зацікавлена в закінченні війни. Ми всі зацікавлені. Моді може впливати на закінчення війни, в цьому є велика цінність його в будь-якому конфлікті, в цьому є велика цінність Індії, півторамільярдного населення, яке має реальний вплив”, — сказав Зеленський.
Сам же прем’єр-міністр Індії на полях саміту БРІКС у Казані заявив, що Індія готова виступити посередником на переговорах між Москвою і Києвом. При цьому Моді підкреслив, що проблеми “необхідно вирішувати мирним шляхом”.
Саміт БРІКС (міжнародного економічного альянсу, який у 2006 році створили Бразилія, Росія, Індія, Китай, ПАР) у Казані став наймасштабнішою міжнародною подією на території країни-агресора з початку повномасштабної війни Росії проти України. Однією з центральних тем обговорення був пошук альтернативи долара. Через агресивну політику Москви, на Заході заморозили російські активи на 280 мільярдів доларів, а провідні російські банки відключили від міжнародної платіжної системи SWIFT. Після цього низка антизахідних держав замислилася над тим, як обійти подібні обмеження.
Влада США наприкінці жовтня запровадила нові антиросійські санкції проти понад 30 фізосіб і понад 360 компаній. Серед них — індійські. Мінфін США зазначає, що санкції націлені на постачальників технологій і товарів для російського військово-промислового комплексу, а також на боротьбу проти обходу введених раніше обмежувальних заходів.
Думки експертів
Наскільки вдалою буде ідея провести другий Саміт миру в Індії? Чи справді ця країна може посприяти встановленню справедливого миру, якого домагається Україна? Які цілі переслідує Індія на геополітичній карті світу? На ці та інші запитання в ефірі телеканалу FREEДОМ відповіли:
- Михайло Подоляк, радник глави Офісу президента України;
- Володимир Фесенко, політолог;
- Олександр Савченко, доктор економічних наук, громадський діяч і ректор Міжнародного інституту бізнесу;
- Тарас Загородній, керуючий партнер Національної антикризової групи.
МИХАЙЛО ПОДОЛЯК: Індія повинна перестати грати в помилковий нейтралітет
— Індія і Китай — це дві основні країни, де сьогодні Росія отримує можливість заробляти гроші. Зрозуміло, що і європейські та північноамериканські компанії теж продовжують працювати в Росії. Ми з вами прекрасно розуміємо, що російський бюджет, на жаль, все ще насичується грошима різних країн. Але основний товарообіг, через який Росія отримує не тільки гроші, а й необхідні товари, зокрема й мілітарні, безумовно, йде через країни глобального Півдня і центральноазіатські країни.
Індія повинна перестати удавати нейтральності. На мій погляд, це збочене уявлення про нейтральність, коли ти працюєш із країною-агресором. Тому що все-таки ми маємо класичну окупаційну війну, коли РФ безпричинно атакує територію іншої країни, намагаючись взяти її під тотальний контроль.
Якщо ви удаєте, що не розумієте природи цієї війни, це не нейтралітет, звісно ж.
Якщо Індія займе більш активну позицію, а не просто буде вимовляти ритуальні слова “ми всі за мир у всьому світі”. Якщо вона вкаже Росії на неприпустимість порушення міжнародного права як концепції, на неприпустимість атаки інших країн, якщо жорсткіше давитиме, зокрема й економічно, то, звісно, Індія може істотно вплинути на перебіг цієї війни.
Індія, поряд із такими країнами, як Бразилія, Китай, Саудівська Аравія тощо, можуть збільшити економічні можливості примусу Росії до адекватного сприйняття переговорного процесу.
Ну і, звісно ж, Саміт миру цілком може пройти в такому разі в Індії, якщо вона займе активну позицію.
ВОЛОДИМИР ФЕСЕНКО: Україні потрібно користуватися розбіжностями інших країн із Росією
— Індія сама проявляє активність і закликає до миру, до мирних переговорів, зокрема і це прозвучало на саміті БРІКС. Поки що це звучить, на жаль, досить абстрактно. Якщо у Китаю і Бразилії хоча б є якась мирна ініціатива, яка викликає критику і в Києві, і не приймається в повному обсязі Москвою. Проте все-таки є якісь більш-менш досить абстрактні пропозиції, які мають певну форму.
Індія поки що діє досить абстрактно. Проте в неї є активні дипломатичні контакти і з Москвою, і з Києвом, і з західним світом. Тому Індія — не єдиний, але один із потенційних претендентів на роль посередника в майбутніх мирних переговорах.
Китай запросив нашого міністра закордонних справ до себе, що давно не було, вже понад 10 років, і це було своєрідною відповіддю на візит Моді до Москви. Як не парадоксально, але це вплинуло на Індію. Після цього Моді вирішив приїхати до Києва.
Індія ближча до Заходу хоча б тому, що в Індії все-таки конкурентна демократична політична система. Але Індія співпрацює з Росією досить активно. Можливо, не так активно, як Китай, трохи менше, немає такого військового співробітництва, але в економічному плані співпраці не менше, ніж із Китаєм. Але є і сперечання між цими країнами. У кожної з цих країн є свої сперечання з Росією, і нам треба використовувати ці суперечності, що, в принципі, ми і робимо.
Одне з головних суперечностей, які існують в Індії та Китаю з Росією, це те, що і Китаю, і Індії різною мірою, з різних причин не подобається війна, яку веде Москва проти України. І Індія, і Китай, і ціла низка інших країн глобального Півдня виступають за припинення війни. І українська дипломатія активно над цим працює, зокрема через співпрацю з Індією.
ОЛЕКСАНДР САВЧЕНКО: Товари подвійного призначення, які йшли до РФ, — основна загроза від Індії
— Купівля сирої нафти у Росії особливо Індією, по суті, вигідна навіть Україні. Тому що Індія домагається найбільших дисконтів, транспортні витрати російських операторів дуже великі під час доставлення вантажів до Індії.
Індія платить Росії не доларами, не юанями, а індійськими рупіями, які дуже важко монетизувати з метою закупівлі зброї й навіть повернення грошей у Росію. Тобто це уповільнює грошовий обіг, веде до великих втрат під час продажу нафти в Індію. І Індія забирає бізнес у Росії. Вона цю нафту перетворює на нафтопродукти, а потім експортує. Тому в мене не викликає побоювань цей аспект діяльності індійських компаній.
Проблема була в іншому — через Індію транзитом йшли товари подвійного призначення. І індійські компанії не боялися цього. Індійські банки не боялися до введення санкцій. Коли вони дізналися про санкції, то почали терміново відмовлятися від платежів у РФ. Це ж робив Китай протягом трьох місяців. Подивимося, до чого це призведе.
Я прогнозую, що товарообіг з Індією почне теж падати. Товарообіг із Китаєм уже падає.
Санкції — це ще й відповідь Сполучених Штатів на пафосний БРІКС — саміт, який було проведено в Казані. Там же учасники вже розійшлися так, що почали погрожувати західній цивілізації, почали робити заяви, які несумісні з практикою міжнародних відносин.
Основний станційний удар було завдано саме по Китаю, Туреччині, Індії. Не по них, а по компаніях. Індія дуже децентралізована країна і Делі не має тотального контролю над компаніями.
Якби Євросоюз і Штати навели лад з експортерами товарів військового призначення і товарів для енергетики Росії, то проблему можна було б вирішити набагато ефективніше.
ТАРАС ЗАГОРОДНІЙ: Індія не зможе бути гарантом безпеки України
— Індія не може бути гарантом безпеки України. Так, теоретично, як ядерна держава, може бути. Але основними гарантами безпеки і виконання зобов’язань Росії перед Україною і західним світом є все-таки Сполучені Штати, країни “Великої сімки” і насамперед Європа.
Вплив як Індії, так і Китаю на Росію, думаю, сильно перебільшений. Тому, як додаткова опція — може бути, але не як основна.
Як Індія зможе гарантувати безпеку виконання якихось зобов’язань Росії? Фактично ніяк. У рамках якогось пулу країн, де присутні насамперед США, Британія, Франція і Німеччина, теоретично вона може бути присутня, звичайно, але не окремо.
Читайте також: Своя позиція: чи може Індія бути посередником у переговорах між РФ і Україною — думки експертів