G7 посилить тиск на російський тіньовий флот (ВІДЕО)

Ілюстративне фото: stock-maks.com

Провідні економіки світу збільшать тиск на так званий тіньовий флот Росії. Ускладнити для федерації обхід санкцій та експорт нафти за ціною, вищою за встановлену межу, домовилися країни “Групи семи” (G7), повідомляє FREEДОМ.

Міністри фінансів країн G7 визнали порушення стелі цін на російську нафту. “Велика сімка” разом із Євросоюзом та Австралією встановила прайскеп у 60 дол. за барель у грудні 2022 року. Але деякі держави продовжують імпортувати сиру нафту з федерації за ціною вищою за встановлену межу. “Група семи” пообіцяла завадити Росії оминати нафтові санкції.

“Ми, як і раніше, віддані подальшим ініціативам у відповідь на порушення обмеження цін на нафту”, — йдеться в заяві міністрів фінансів країн G7, яку опублікувало The Guardian.

Про подальші кроки, які зробить “Група семи”, у спільній заяві не йдеться. Відомо лише, що планують збільшити витрати Росії на використання її тіньового флоту. Сьогодні він налічує сотні застарілих чи дефектних танкерів, зареєстрованих поза юрисдикцією країн, які запровадили обмеження на російську нафту. В середині жовтня 2024 року найбільший санкційний пакет щодо тіньового флоту Російської Федерації запровадила Велика Британія. Наразі загальна кількість підсанкційних нафтових танкерів досягла 43. Але під обмеження мають потрапити щонайменше 192 судна, стверджують у Greenpeace.

“Зі 192 кораблів 171 пройшов через німецьку акваторію Балтійського моря і через частину Мекленбурзької бухти один або кілька разів за останні два роки. Якби сталася аварія, все німецьке узбережжя Балтійського моря опинилося б у небезпеці. Усі танкери недостатньо застраховані від наслідків розливу нафти”, — зазначили у Greenpeace.

Дев’ять випадків розливу нафти в усьому світі за останні два роки пов’язані із судами російського тіньового флоту, з’ясували журналісти видання Politico. Але виплати у разі непередбачених ситуацій чи екологічних катастроф практично неможливі. Адже тіньовий флот застрахований лише формально — у підсанкційних російських страхових компаніях чи фірмах із Камеруну та Киргизстану.

“Самі вимоги страхувати морські перевезення є не тільки в міжнародному законодавстві, а й, власне, у російському. Таким чином компанія відправника вантажу, її капітан виконують вимоги російського законодавства до страховки. Проте міжнародне законодавство не вважає їх дійсними. А це говорить про те, що саму систему санкцій потрібно розширювати”, — пояснив експерт нафтової галузі Максим Гардус.

За словами аналітиків, потрібно не ігнорувати наявність російських страховок, а забороняти прохід російського флоту через води європейських країн, оскільки більшість нафти з Росії потім прямує до Китаю чи Індії. Там її переробляють та продають, у тому числі до Європи.

“Постачання нафти з Росії до Індії у 2023 році зросло в 18 разів порівняно з 2021 роком — з 4,5 до 82 млн тонн, а в Китай — на третину — з 80 до 107 млн тонн. Водночас утричі — з 12 до 36 млн тонн зросли постачання нафтопродуктів з Індії та Китаю до Європи. Гроші не пахнуть?” — написав у колонці для видання “НВ” директор економічних програм “Українського інституту майбутнього” Анатолій Амелін.

Підсумкові доходи Росії від нафтового експорту в 2024 році становитимуть або 182 млрд дол., або 189 млрд у разі недостатнього дотримання санкцій, прогнозують у Київській школі економіки. 2025-го цей показник може становити 135 млрд дол. за стандартного сценарію або збільшитися до 169 млрд, якщо обмеження не посилити. Аналітики стверджують: щоб знизити доходи федерації від експорту нафти, необхідно зобов’язати страхувати танкери належним чином, посилити дотримання цінової стелі та запровадити вторинні санкції щодо всіх причетних до обходу Росією обмежень.

Читайте також: Потрібно забороняти кораблям російського флоту прохід через води західних країн, — Гардус

Прямий ефір