Чому винищувач F-16 є універсальним рішенням для України — розбір Долінце

Богдан Долінце. Фото: Facebook/Dolintse

Сучасні винищувачі з F-серії можна досить швидко поставити на крило в Україні. Про це сьогодні, 6 липня, в ефірі телеканалу FREEДОМ сказав експерт з питань розвитку авіаційного ринку Богдан Долінце.

Він зазначив, що ще до ухвалення рішення про передачу Україні F-16 розглядалася низка літаків, які потенційно можуть бути інтегровані в українську систему Збройних сил.

“Тут якраз варто згадати про те, що це можуть бути й інші типи літаків лінійки F. Це, умовно кажучи, F-18, який, як правило, розроблявся більше як палубний винищувач, і його також більш важка версія — умовний F-15 — це ті літаки, які буде найпростіше та найшвидше поставити на крило, тому що після навчання і персоналу з обслуговування F-16, і пілотам достатньо простіше буде пересісти, умовно кажучи, на машину тієї самої платформи того самого сімейства”, — сказав Долінце.

За його словами, не виключається можливість постачання інших типів літаків. Зокрема, раніше йшлося про те, що Україна, можливо, буде в майбутньому експлуатувати європейські бойові літаки Eurofighter Typhoon або Gripen.

“Якщо говорити конкретно про Gripen, то, на жаль, їхня кількість не така велика. Тому ймовірно, що найближчим часом буде йтися про них, вона невисока. Літаків цих не так багато, досить складно підтримувати їхню льотну придатність, і можливості з їхнього випуску теж досить обмежені. На відміну від тих же Eurofighter Typhoon, яких досить багато на сьогодні перебуває у збройних силах європейських країн. І, крім того, достатньо і фахівців, і обладнання для їхньої підтримки, ремонту та експлуатації”, — сказав експерт.

Долінце зазначив, що для України будуть неефективними експлуатація та обслуговування 10-15 літаків типу Gripen. Він пояснив, що навіть мала кількість літаків вимагає досить великої кількості навченого персоналу, своєї специфічної логістики, через що володіння такими літаками виявляється досить дорогим.

Передбачається, що основою повітряної компоненти ЗСУ стане саме F-16, яких досить багато було вироблено. 

“Їх досить нескладно підтримувати в льотному стані, тому що є велика кількість у різних країнах, є можливість закуповувати запчастини, дуже швидко постачати ці запчастини на ці літаки, є досить дуже широка лінійка озброєння і відповідних можливостей для модернізації цих літаків. І їхній ресурс для подальшої експлуатації та продовження льотної придатності досить великий”, — сказав Долінце.

За його словами, вартість володіння для цього літака все-таки є однією з найнижчих.

“З урахуванням того, що цей літак перебуває у збройних силах 10-15-20 років, то вартість його володіння вона, як правило, становить від 5 до 15 тис. дол. за льотну годину”, — сказав експерт.

Читайте також: Перевага в повітрі необхідна Україні для деокупації Криму та частини Донбасу, — експерт про надання F-16

Нагадаємо, раніше Долінце розповів, що повноцінна підготовка з нуля одного пілота на Заході коштує 100-115 млн дол. і займає від 2 до 5 років. Перепідготовка — від 1 до 1,5 року.

На думку Долінце, дата передання Україні літаків F-16 зберігатиметься у таємниці до останнього моменту. Однак можна прогнозувати, що на бойове чергування в Україні вони можуть стати наприкінці 2023-го — на початку 2024 року.

Прямий ефір